Dagstidningarnas Dilemma (SWE)

Posted: 4 October, 2013 in Uncategorized

Dagstidningarnas viktigaste livlina, prenumerationstjänster på exempelvis iPad, behöver vårdas bättre för att säkerställa god användbarhet och därmed förutsättningar för tillväxt och lönsamhet

Flera av våra stora dagstidningar erbjuder idag tidningen i speciella appar. Läsaren ges på detta sätt möjlighet att läsa hela tidningen i ett digitalt format. Med en sviktande pappersupplaga, som dessutom kräver tryck och dyra distributionskanaler hör så klart denna affärsmodell framtiden till.

Samtidigt är mobila kanaler, tillskillnad från den numera till åldern komna webben, mycket fragmenterade. Ta exempelvis Android, till användarantalet det största mobila operativsystemet. Det kommer kontinuerligt nya Android-enheter (hårdvara) i alla möjliga former och storlekar och med väldigt olika prestanda. Lägg till detta en uppsjö av olika programversioner av mjukvaran som är aktiva samtidigt. Antalet kombinationer blir nästan oändliga. Att därför utveckla applikationer för Android är både svårt och tidskrävande. Samtidigt helt nödvändigt om dagstidningarna fortsatt vill ta marknadsandelar.

Det finns ett antal problem.

För det första, en majoritet av våra stora tidningar använder ett standardiserat gränssnitt som inte är plattformsanpassat till vare sig iOS eller Android.

För det andra, flertalet dagstidningar äger inte själva källkoden till dessa viktiga distributionskanaler.

För det tredje, få om några har implementerat rutiner för mobil test i sin digitala kanalstrategi.

Det är just det sistnämnda som är det avgörande steget för att kunna säkerställa framtida framgång. Samtidigt kräver det att tidningarna återtar initiativet och framförallt ägandet av sina digitala distributionskanaler. Annars fryser möjligheten att garantera god användbarhet av produkten och därmed framtida tillväxt inne då prenumeranterna helt enkelt ledsnar på undermåliga tjänster som inte fungerar.

Se artikeln i Medievärlden publicerad här

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s